Este tipo es uno de mis guitarristas favoritos de toda la historia, he visto a cientos, entre ellos a Gilbert, Moore, Vai, yo kese, a casi todos, solo me keda EVH y Bireli Lagrene, y os puedo jurar que éste tipo se sale, yo lo vi de chavalín en 1987 con Europe y me dejó helado con su fluidez, su gusto y el increíble sonido que tenía. Para mí es mejor que John Norum. Más variado en sus licks, muy muy melódico y con unos solos perfectamente estructurados. Escuchad el de "More than meets the eye" o el de "Towers Calling", con una estructura perfecta y una expresividad fuera d etoda duda. Casi siempre divide sus solos en partes más melódicas al principio y más explosivas al final.
En aquella época usaba guitarras LARRIVEE, muy bonitas y modernas para entonces, y muy exclusivas, debe ser una marca canadiense que se dedica mayormente a hacer acústicas.
En cuanto a amplis, no sé qué usa, pero seguro que en su myspace o alguna page por ahi se puede encontrar.
Actualmente tiene una banda que creo que se llama K2, he escuchado algunos temas y son demoledores, supongo que en Escandinavia son conocidos. Yo sigo repasando su trabajo con Europe de vez en cuando y espero verlo en directo algún día.
Un saludo a todos.
Es muchísimo mejor guitarrista que John Norum. Escuchen Yesterday's News o Sweet Love Child. John Norum está más influenciado por el metal clásico, pero está a años luz de Yngwie Malmsteen
Baneado
Un pedazo de guitarrista del que no se habla muy a menudo, a mí me encantó el Out of this world de Europe. Pedazo solos en casi todas las canciones. muy muy melódico y con unos solos perfectamente estructurados. saludos
Veamos…. me encanta kee Marcello, afortunadamente pude conocerle en persona en Abril del 2019.
Yo estoy loco por el tono de Out Of This World, sin duda uno de los mejores discos de la historia. He hablado con Kee, he hablado con su técnico de guitarra (Mats Grahm), con Ron Nevison (productor de ese disco) y con Tommy Folkesson (el tío que le modificó el ampli. Entre todos he conseguido un poco de info que quizá le interese a alguien.
En Prisoners usó amplis Kitty Hawk Junior, Sonic maximizer en el estudio, y no se mas.
Pero lo que mas me interesa es out of this world, y esta es la poca info que me ha dado esa gente:
Igual está un poco desordenado, pero es interesante:
OUT OF THIS WORLD
Larrivee RS2 cm guitars, with seymour duncan 59 in neck and Seymour Duncan JB in bridge
Strings D´Adario XL 009-045 or 009-040 based on the 5150 in Out of this world.
Dunlop's Jazz III pick
Marshall 1959 JMP Superlead early 1970's (with EL34 power valve, and 12ax7 preamp valve) modified by Tommy Folkesson.
Mid-boost built in the lead channel tone circuit in the preamp
with this modification, No boss pedal for boost is neccesary.
Mesa Boogie Mark II
Roland JC-120 this 3 amps where used to add some color on some clean sounds
Fender Twin
Cab: Live: 2 Marshall 1960A 4x12" but with XLR connector with Celestion G12M25 from early 70´. (GREENBACKS) In Studio only 1 cab
Mic: In studio: 2 Shure SM57 CAP EDGE OFF AXIS. Live: EV or Sennheiser they where also Cap edge
Live or studio, Studio 2 x Sm57 Cap edge only one cabinett Closeup Live 2 cabinetts
Don´t remeber if it was EV or Sennheiser they where also Cap edge all where close up I think it´s EV but
I dont remeber the model no (they look like Sennheier E 906 but one of the Grills is Golden)
Only the compressor from the GP8 on the Clean sound Sustain from Kee himself
George Masenburg Parametric EQ
biamp eq 210 graphic equalizer 10 bands
chorus: Roland sdd-320 Dimension D
Reduccion de ruido: Rocktron Hush IICX, 2 Channel, Noise Reduction System
Roland GP-8 multi-effects
NOTE:
For distorted sound Boss DC-2 dimension c
For clean sound Roland sdd-320 Dimension D on OOTW In a loop
All guitars where mono recordings but Kee played all rythm guitars two Times and then panned left right
about guitars:
On the US and Asian tour they were standard configurated. On the European We installed push pull potentiometers I cant remember if We did it on both the White and the yellow guitars t
hose potentiometers has a built in switch so depending how you connect them you can do all sorts of different switching What We did was to make the SD’s in single coil mode to get a more strat like sound
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
From Tommy Folkesson:
If we speak about the Solo sound in OOTW, its was my regular modifocation, as I did it then in a
Marshall JMP 100W. And after that Kee wanted something of his own, maybe a little like
Brian May-king od sound-
Then i built in a special midboostfilter,don't know if its right in english, in the lead channel.
That works like if you put in a WhaWha pedal in a permanet position between the guitar and amp!
But Kee only used this position during the solos, whit the Humbucker at neck position,
and maby the tone a bit weakned(The Seymour Duncan fits in their pretty well, a high output single coil,
low out put humbucker, right?). And during the rythms it were only the standard modification
and the pickup in birgde position!!
A parametric eq can do just that.
With the parametric EQ you can do what a wha-wha does but with more precision than any wha.
You just pick a frequency at 650hz boost it about 15dB and then check what Q-value
e.g. bandwith is up to your taste. There you have your fixed wha sound!
A parametric eq is just what I put in Kee´s Marshall. The first time Kee visited me
in my workshop we used a pedal parametric eq from Ibanez. Dialed in his sound
and then I built it into his Marshalls.
From Ron Nervison:
Kee had his sound already to go. I think I enhanced it a great deal though. I used vintage Neve mic pre's
through an SSL console (not sure which one from 1988) I probably used 2 SM57's on the top 2 speakers
of a Marshall through one side of a Massenberg stereo EQ and then an 1176 black face limiter to a
Mitsubishi 32 track dig. hope that helps...............Best Ron........
THE FINAL COUNTDOWN WORLD TOUR:
European tour
Larrivee RS-2 guitars with Seymour Duncan JB birdge and Humbucker Larrivee neck.
Rotosound Strings
2 Marshall JCM800 superlead 1959 100w
2 4x12 Marshall 1960A cab (300W) Celestion G12T-75 speakers
2 Shure SM57 mics
Boss DS-1 distortion pedal
Rexer wireless system
Yamaha DDL digital delay
Boss DC-2 dimension c chorus
EEUU tour
Larrivee RS-2 guitars with Seymour Duncan JB birdge and Humbucker Larrivee neck.
D´Adario strings
2 JCM 800 2210 100w
2 Cabs Marshall 1960A (300w) Celestion G12T-75 speakers
Roland GP8
Samson wireless system
2 Shure SM57 mics
nota: El chorus se coloca justo delante del ampli para que suene estéreo.
Chorus en modo 2
Por lo visto el tipo ha recuperado su famosa Larrivee amarilla, según él la tenía olvidada en un sitio donde tiene cosas guardadas, ni sabía que estaba allí.
Dice que va a girar con ella de nuevo, la ha puesto a punto.
También recuperó no hace mucho el cabezal marshall jmp 100 con el que grabó out of this world.
Por cierto...ha montado una banda que se llama "out of this world", curioso todo...